Popular Posts

Sunday 7 August 2011

menerjah ke alam BALIGH

salam a'laik

kpd saudara islam sekalian

this will be such a serious post huhuh.. ak harini just nak share sedikit perkara mengenai kasih sayang terhadap seorang adik yang dalam proses nak menjejak ke alam BALIGH. ye..ye..ye. bila da nk naik form 1 waktu tu la budak2 da mula tahap baligh dan pada waktu itu jugalah pelbagai perkara yang mereka nak rasa and pelbaga perkara baru yang x pernah sebelum ni mereka rasa mereka ingin rasa. segala pandangan aku dekat entry kali ni adalah berdasakan pengalaman, pandangan, dan juge ilmu2 di buku.INSYAAllaH.

dari dulu sampai sekarang ak jadi pening memikirkan tentang adik aku. aku tahu kehidupan seseorang yang di besarkan di bandar K.L ni lebih2 lagi bongsu dan sentiasa dimanjakan..aduhh..aku risau. kerana aku sayang, dalam keluarga ni biarla ak yang menjadi pisang yang busuk tu.biarla aku yang merasa liku2 hidup yang payah, biarla aku yang menghadapi segala dugaan itu walaupun terlalu banyak kali aku tersungkur atas kealpaan dunia yang sbenarnya penjara bagi kita umat islam. aku tahu kejahilan ku dulu..tapi ya Allah sesumgguhnya Engkau telah menyedarkan, Engkau tunjukkan jalan pada ku. dan tugasku adalah menyayangi, meningati, mendidk.adikku, satu satunya adik aku

bukan ak nak kata sesiapa yang membesar kat k.l je pasti terok hasilnya..Ohh tidak sama sekali. tapi anak yang di besarkan dalam keadaan yang mencabar duniawinya, didikan agama yang sedikit tipis, Subhanallah bagaimana jika ujian yang melanda besar tetapi iman tipis. tidakkah kecundang. 
p/s: wahai adikku, kak yahmu sudah melaluinya. terasa sukar dan sungguh menyesal. kak yah akan lindungi adik sampai nafas terakhir ku.

agama aku tidak cukup untuk membimbing adikku, but kak yah akan tros beusaha semoga Allah memberi petunjuk dan hidayahNya,apa apa pun aku akan cuba sedaya termampu aku, selainya sudah tentu aku berserah pada yang Maha Agong. ak tidak mengharapkan yang sempurna untuk adik tetapi usahla kau mengulangi kesalahan yang teramat besar ku pernah lalui.

wahai adik, ketahuilah segala ape yang kak yah larang, segalanya adalah demi kebaikkan adik. ak x blh mengatakan ape yang berlaku ape yang ku lihat ape yang ak dengar dan ape yang ak hadapi ketika di alam remaja di sekolah tengah bandar..kerna takot2 kate2 aku boleh betukar kepada mengumpat plak.xpela yang ni biarla aku bercerita bila sampai masanya pada adikku.DAN mungkin ibubapa kadang2 sedikit terlepas pandang akan bagaimana remaja zaman sekarang membesar.subhanallah makin mencabar. aku melihat dunia sebelum mu adik. sukarnya untuk melalui hidup stelah kau telah salah melakukan keputusan yang paling besar dalam hidup mu..adik--berhati2 la dalam membuat keputusan dalam hidupmu.

wahai pembaca sekalian kelak atau kini..jika kita mempunyai anak..bentukla ia dari kecil.jadilah rakan kepada mereka ketika mereka besar, tanamilah jiwa mereka dengan bacaa AlQURAN yang penuh keindahan, dampingkanlah mereka dekat pada rumah Allah, manja la mereka dengan kasih sayang yang benar tetapi bukan manja yang boleh melalaikan mereka, fahamilah hati mereka, dan berilah sepenuh perhatian kepada mereka (cth: menjawab soalan latih tubi bersama2, mereka akan berasa sangat seronok walaupn muka dorng ni nampak mcm serious je and mcm suka wat sorng2..)

insyaAllah, dengan adanya basic iman yang teguh, besar2 nanti pandailah dia menangani dugaan alam remaja mereka.kerna mereka pasti akan melakukan kesalahan tetapi hindarkan mereka dari melakukan kesalahan yang besar..NAuzubillah

Alhamdulillah kepada sesiapa yang membesar dalam keadaan ibu bapa yang amat perihatin akan perihal pembentukkan rohani anak2 mereka..Syukur kepada Allah, siapa x bangga kalau2 besar2 nanti anak kita yg menjadi imam2 di masjid, yang selalu tlg mak kat dapur n mcm2 la..yaAllah..ingatlah tuan dan puan2, segalanya bermula dari kita..INSYAALLAH

wasalam a'laik


No comments:

Post a Comment